Doelgericht onderwijs

BB.2024-092

Op Beekbergen geven de leerkrachten doelgericht onderwijs en leren de kinderen in een uitdagende leeromgeving eigenaarschap over hun leren te nemen.

De kenmerken van ons onderwijs

  • Goed leren, spelen en werken;
  • Expliciete Directe Instructie;
  • Traditionele en moderne leermiddelen;
  • Balans tussen inspanning en ontspanning.
BB.2024-029

Eerst werken, dan spelen

Goed leren, spelen en werken zijn de belangrijke factoren van ons doelgerichte onderwijs. De leerkrachten leren de leerlingen om steeds hun (eind)doel voor ogen houden.

Dat doen ze volgens de aanpak van The Leader in Me, waarbij ieder kind leert eigenaarschap en verantwoordelijkheid te nemen, en eigen keuzes te maken. Belangrijke zaken gaan voor: eerst werken en dan spelen. We gebruiken diverse methodes als bron en de leerkrachten stemmen hun onderwijs zoveel mogelijk af op de specifieke behoeften van ieder kind. Met een rijk aanbod in een uitdagende leeromgeving daagt de leerkracht iedere leerling uit om proactief en nieuwsgierig te zijn. Fouten maken mag en moet, want daar word je beter van.

Expliciete Directe Instructie

Op Beekbergen geven de leerkrachten les volgens de methode van de Expliciete Directe Instructie (EDI). De leerlingen krijgen daarbij instructies op het niveau dat bij hen past.

Kinderen die moeite hebben met bepaalde lesstof, krijgen extra instructies. En kinderen die meer uitdaging nodig hebben, kunnen met extra opdrachten aan de slag. De leerlingen werken aan individuele leerdoelen en aan groepsdoelen. Die doelen hangen zichtbaar in de klas en bevorderen ook de onderlinge samenwerking. Voor rekenen en spelling werken de kinderen bijvoorbeeld een week aan hetzelfde doel. En zijn de doelen behaald? Dan vieren we met elkaar die successen.

BB.2024-069
BB.2024-054

Op papier en digitaal

Welke stappen zet je om een som uit te rekenen? Hoe leer je netjes te schrijven? En hoe verwerk je de leerstof goed? Op papier!

We gebruiken papieren en digitale middelen naast elkaar, en vinden het belangrijk dat de kinderen nauwkeurig leren werken. Dat gaat beter op papier en het voorkomt dat de leerlingen door de antwoorden heen ‘klikken’, zonder goed te weten welke stappen ze moeten zetten om bijvoorbeeld een som uit te rekenen. Voor de leerlingen in groep 4 tot en met 8 hebben we Chromebooks en in groep 1-2 kunnen de kinderen bepaalde opdrachten op iPads maken.

Inspanning en ontspanning

Op onze school zoeken de leerkrachten steeds de balans tussen inspanning en ontspanning om de kinderen bij de les te houden.

Van dansen tot drama en van muziek tot tekenen; we geven de kinderen alle kansen om hun talent op creatief gebied te ontdekken en te ontwikkelen. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag in het creatieve atelier en krijgen Engelse les met de methode Blink, met bekende popsongs en hits als basis. Muziek raakt kinderen en laat ze bewegen en daardoor onthoud je makkelijker wat je leert. Dansles hoort daar ook bij en in groep 5 krijgen de kinderen muziekles van gastdocenten van de muziekvereniging in Beekbergen. De gastlessen worden afgesloten met een minivoorstelling, waarbij je als ouder van harte welkom bent.

BB.2024-093